PolishEnglishGermanFrench
Dostęp do akt sprawy administracyjnej

Spis treści

Dostęp do akt sprawy administracyjnej

Prawo wglądu

Strony postępowania administracyjnego często zapominają, że mają prawo wglądu do akt sprawy. Jest to jedno z podstawowych praw. Powyższe prawo przysługuje każdej ze stron postępowania. Wynika to z art. 73 § 1 k.p.a. (k.p.a. – ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 z późn. zm.). Warto z tego prawa korzystać, szczególnie, gdy zależy nam na szybkim załatwieniu sprawy, albo gdy sprawa po prostu przeciąga się w nieskończoność.

Co prawo do wglądu w akta daje

Zapoznając się z aktami sprawy, dowiemy się co do tej pory organ zrobił, czy zwrócił się do innych organów o udzielenie potrzebnych informacji (o ile jest to wymagane przepisami prawa). Dowiemy się też czego organowi do rozstrzygnięcia sprawy brakuje ze strony wnioskodawcy. W ten sposób, nie czekając na pisemne wezwanie organu, możemy szybciej brakujące dokumenty uzupełnić lub chociażby zacząć je kompletować.

Jeżeli potrzebujesz pomocy, zapraszamy do kontaktu – adwokat Katowice – biuro@adwokatagk.pl tel. 322541818

Odszkodowanie

Przy okazji wglądu do akt sprawy może okazać się, że organ w naszej sprawie nic nie zrobił i nie robi. To uzasadniać będzie formalne ponaglenie organu. W takiej sytuacji strona może próbować nawet domagać się odszkodowania.

Na czym polega wgląd do akt

Jeżeli organ udostępnił nam akta do wglądu, możemy zrobić z nich notatki, zażądać kopi lub odpisów z akt. Oczywiście jednak najwygodniejsze i najszybsze jest zrobienie zdjęć dokumentów znajdujących się w aktach.

Jak w praktyce uzyskać wgląd do akt?

Z tym jest bardzo różnie, zacząć warto od telefonu i e-maila do urzędu. Tylko czasami z aktami można zapoznać się od ręki. W niektórych urzędach akta do wglądu trzeba zamawiać przez formularz internetowy. O szczegółach najczęściej można się dowiedzieć ze strony internetowej danego urzędu. Jeżeli takich informacji nie ma, a telefon nie odpowiada, najlepiej złożyć pismo. W pisemnym wniosku należy podać swoje dane (imię, nazwisko, adres), nr sprawy (dane umożliwiające identyfikację sprawy), swój nr telefonu i adres e-mail. Z kolei w odpowiedzi na nasz wniosek, pracownik prowadzący sprawę powinien skontaktować się w celu umówienia konkretnego terminu.

 

Stan prawny na dzień: 09.09.2019 r.

Zobacz również ostatnie artykuły

Prawo karne

Nielegalne uzyskanie informacji

[lwptoc] Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej gwarantuje każdemu wolność i ochronę tajemnicy komunikowania się. Prawa te można ograniczyć jedynie w przypadkach wymienionych w aktach prawnych rzędu ustawy

Czytaj dalej
Prawo rodzinne

Zmiana nazwiska po rozwodzie

Zmiana nazwiska po rozwodzie. Kiedy jest dopuszczalna, co trzeba zrobić, jak przebiega procedura i kogo dotyczy. O tym w dzisiejszym wpisie. Inne wpisy z zakresu

Czytaj dalej