„Biała lista” w pytaniach i odpowiedziach

„Biała lista” w pytaniach i odpowiedziach

Od 01.09.2019 r. funkcjonuje „Biała lista” podatników VAT. Wszelkie konsekwencje związane z funkcjonowaniem systemu zaczną obowiązywać dopiero od 01.01.2020 r. Przedsiębiorcy mają jeszcze trochę czasu, aby zapoznać się ze zmianami i wprowadzić w firmach nowe nawyki przy rozliczeniach z kontrahentami.

Poniżej przedstawiamy listę pytań, które są najczęściej zadawane przez przedsiębiorców w temacie „Białej listy”, wraz z odpowiedziami.

Czym jest „Biała lista” podatników VAT?

„Biała lista” podatników VAT to rejestr, który ma umożliwić przedsiębiorcom szybką weryfikację kontrahentów i ich statusu jako podatników podatku VAT. Oczywiście głównym celem całego rozwiązania jest ograniczenie szarej strefy podatkowej i nadużyć podatkowych.

Jak korzystać z „Białej listy”?

„Biała lista” jest dostępna w Internecie pod adresem https://www.podatki.gov.pl/wykaz-podatnikow-vat-wyszukiwarka Wyszukiwarka umożliwia szybkie znalezienie kontrahenta po nazwie, numerze NIP, REGON, a nawet numerze konta. Dodatkowo system pozwala na wyświetlenie danych aktualnych w konkretnym, wybranym przez nas dniu.

Czy na „Białą listę” trzeba się wpisać?

Nie. Dane przedsiębiorców są automatycznie pobierane z dostępnych rejestrów publicznych. Przedsiębiorca nie musi składać żadnych dodatkowych pism ani deklaracji, aby znaleźć się na liście.

Należy jednak jeszcze przed 01.01.2020 r. sprawdzić, czy dane zostały wprowadzone poprawnie. Jeśli w systemie widnieją błędy, przedsiębiorca może złożyć do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej wniosek o zmianę lub usunięcie błędnych danych. Nie dotyczy to jednak błędnego numeru konta. O tym jak skorygować ewentualne błędy w tym zakresie będzie mowa dalej.

Jakie dane będą widoczne w systemie?

Po wyszukaniu przedsiębiorcy w systemie będą widoczne dane, które publikowane są również w innych rejestrach, np. CEIDG lub KRS. Rejestr obejmuje m. in. nazwę firmy, numer NIP, numer REGON, numer KRS, adres siedziby, imiona i nazwiska wspólników itp. Oprócz tego w systemie będzie można sprawdzić status podmiotu, jako podatnika podatku VAT, a także numer rachunku rozliczeniowego.

Dlaczego w systemie widnieje numer konta?

W rejestrze publikuje się rachunki rozliczeniowe przedsiębiorców, ale tylko posiadających status zarejestrowanych podatników podatku VAT.

Od 01.01.2020 r. zapłata należności na rzecz takich podmiotów przez innego przedsiębiorcę będzie możliwa wyłącznie na konto wskazane w rejestrze. Obowiązek ten dotyczy jednak tylko transakcji na kwoty wyższe niż 15.000,00 zł.

Za nieprzestrzeganie tego obowiązku ustawodawca przewidział dotkliwe sankcje finansowe, o których dalej jeszcze będzie mowa. Warto jednak już teraz zwrócić uwagę, że konsekwencje te dotyczą tylko tego przedsiębiorcy, który przelewu dokonał.

Przyjmuję płatności od kontrahentów – o czym muszę pamiętać?

Przedsiębiorca, który posiada status zarejestrowanego podatnika VAT, powinien upewnić się, że w rejestrze widnieje prawidłowy numer jego rachunku rozliczeniowego, a w przypadku gdy posługuje się wieloma numerami, że wszystkie widnieją w rejestrze. O tym, jak zweryfikować ewentualne błędy i braki w tym zakresie, piszemy poniżej.

Dodatkowo przedsiębiorca powinien zwrócić uwagę, czy numer konta na wystawianych fakturach jest taki sam jak ten w systemie. Warto również na bieżąco informować swoich stałych kontrahentów o zmianie numeru rachunku rozliczeniowego. Wszystko po to, aby nie narażać swoich kontrahentów na dotkliwe konsekwencje finansowe.

Co zrobić, jeśli w systemie nie ma numeru mojego konta albo podany numer jest błędny?

W razie wystąpienia tego problemu, przede wszystkim należy zweryfikować jego źródło. W tym celu przedsiębiorca powinien odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  1. Czy jestem zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT?

Numer konta jest publikowany w systemie wyłącznie w przypadku zarejestrowanym podatników VAT oraz podatników, którzy zostali przywróceni do rejestru. Jeśli przedsiębiorcy odmówiono rejestracji jako podatnika VAT lub go wykreślono, to jego rachunek bankowy na „Białej liście” nie będzie widoczny.

  1. Czy posiadam rachunek rozliczeniowy?

W systemie widnieją tylko rachunki rozliczeniowe założone do działalności gospodarczej. Jeśli na co dzień korzystasz z konta innego rodzaju (np. prywatnego), to nie będzie go na „Białej liście”. Informację o rodzaju rachunku bankowego można bez problemu uzyskać w swoim banku. Po założeniu firmowego rachunku rozliczeniowego i zgłoszeniu go w Urzędzie Skarbowym, numer automatycznie pojawi się w systemie.

  1. Czy zgłosiłem numer konta do Urzędu Skarbowego?

Numer firmowego konta należy zawsze zgłosić do Urzędu Skarbowego. Jeśli przedsiębiorca nie dokonał zgłoszenia, jego rachunek nie będzie widoczny w systemie. W takiej sytuacji wystarczy złożyć fiskusowi odpowiednią deklarację. Numer konta zostanie automatycznie wprowadzony do rejestru.

  1. Czy zgłoszony numer jest prawidłowy?

Niewłaściwy numer rachunku bankowego może wynikać z podania do skarbówki błędnego konta. W takiej sytuacji przedsiębiorca powinien zgłosić zmianę w Urzędzie Skarbowym. Zmiana ta zostanie automatycznie uwzględniona na „Białej liście”.

  1. Czy bank przekazał dane do systemu?

Bank powinien przekazywać numery rachunków rozliczeniowych do systemu automatycznie. Jeśli przedsiębiorca posiada już rachunek rozliczeniowy, który prawidłowo zgłosił do skarbówki, to wina może leżeć właśnie po stronie banku. W takiej sytuacji przedsiębiorca powinien jak najszybciej skontaktować się ze swoim bankiem i wyjaśnić sprawę.

Robię przelew po 01.01.2020 r., o czym powinienem pamiętać?

Od 01 stycznia 2020 r. przed dokonaniem przelewu na kwotę większą niż 15.000,00 zł, przedsiębiorca powinien sprawdzić, czy:

  1. kontrahent znajduje się na „Białej liście”

Zweryfikować trzeba przede wszystkim tych kontrahentów, z którymi nie współpracowaliśmy wcześniej. W ten sposób będziemy mieć pewność, że przelew zostanie dokonany na konto zarejestrowanego podatnika podatku VAT.

  1. sprawdzić, czy numer rachunku bankowego, który został wskazany na fakturze VAT, jest taki sam jak numer wskazany na „Białej liście”

Aby uniknąć negatywnych konsekwencji trzeba dokonać przelewu na to konto kontrahenta, które widnieje na „Białej liście” w dniu wykonania transakcji.

Sprawdzenia należy dokonać  przy każdej transakcji. Nawet jeśli już wcześniej regulowaliśmy należności na rzecz danego podmiotu. Numer konta trzeba sprawdzić dokładnie w dniu opłacania faktury. Nie wcześniej i nie później. Dane w systemie są aktualizowane raz dziennie, a widniejące tam numery mogą się zmieniać. Przedsiębiorca powinien zwrócić na to szczególną uwagę, ponieważ termin płatności faktury może wynosić 14, 30, 60, a nawet 90 dni. W tym czasie kontrahent może zmienić rachunek bankowy, a zmianie ulegną również dane w systemie.

Co się stanie, jeśli zrobię przelew na rachunek spoza „Białej listy”?

Niestety konsekwencje pomyłki mogą być dla przedsiębiorcy bardzo dotkliwe.

Po pierwsze, dokonanie przelewu na konto spoza „Białej listy” spowoduje, że przedsiębiorca nie będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu tej kwoty, która została przekazana na błędny rachunek. W konsekwencji przedsiębiorca zapłaci wyższy podatek dochodowy.

Po drugie, przedsiębiorca będzie ponosił odpowiedzialność solidarną ze swoim kontrahentem za zaległości podatkowe, jeśli ten nie zapłaci należnego od transakcji podatku VAT. Oznacza to, że Urząd Skarbowy  będzie mógł egzekwować zaległą kwotę nie tylko od kontrahenta, ale także od samego przedsiębiorcy. W razie niewypłacalności kontrahenta przedsiębiorca może ostatecznie drugi raz zapłacić kwotę równą podatkowi VAT, ale tym razem bezpośrednio skarbówce.

Powyższe konsekwencje nie dotyczą przelewów, które zostały dokonane najpóźniej 31.12.2019 r.

Wszelkie konsekwencje dotyczą jednak tylko przelewów na kwoty ponad 15 000 zł.

Zrobiłem przelew na rachunek spoza „Białej listy”, co robić?

Błędy się zdarzają. Dlatego jeśli dokonamy przelewu na niewłaściwy rachunek, to nie należy jeszcze panikować.  Aby uniknąć negatywnych konsekwencji wystarczy, że przedsiębiorca poinformuje o tym naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla swojego kontrahenta. Informację należy złożyć pisemnie w ciągu 3 dni od zrobienia błędnego przelewu. Dlatego warto dzień czy dwa po wykonaniu przelewu, sprawdzić jeszcze raz, czy pieniądze zostały przelane na właściwe konto. Jeśli okaże się, że nastąpiła pomyłka, przedsiębiorca ma czas na naprawienie błędu.

Stan prawny na 11.2019

Zobacz także inne nasze artykuły! wejdź tutaj: https://adwokatagk.pl/blog/

Publikowane na blogu treści nie stanowią porady prawnej i kancelaria nie ponosi odpowiedzialności za ich wykorzystanie lub podejmowanie na ich podstawie czynności w indywidualnych sprawach, ponieważ stan faktyczny sprawy czytelnika może odbiegać od stanu faktycznego przypadków opisanych na blogu. Jeśli potrzebujesz indywidualnej porady, umów się na spotkanie.

Udostępnij
Projekt i wykonanie: Ad-visions.pl