„Mikrorachunek podatkowy” w pytaniach i odpowiedziach
Ustawodawca co jakiś czas zaskakuje nas istotnymi zmianami i nowinkami. Ostatnio pisaliśmy o “Białej liście podatników VAT”, kogo dotyczy i jakie obowiązki się z nią wiążą. Dzisiejszy artykuł ma jednak zdecydowanie szerszy krąg odbiorców.
Każdy podatnik podatku PIT, CIT lub VAT do końca 2019 r. ma obowiązek wygenerowania specjalnego mikrorachunku podatkowego. Od 1 stycznia 2020 r. powyższe należności podatkowe należy regulować wyłącznie za pomocą takich właśnie rachunków. Obowiązek posiadania mikrorachunku dotyczy większości Polaków, chociaż mało kto zdaje sobie z tego sprawę. Czym jest mikrorachunek podatkowy, do czego służy i jak go wygenerować? Na te najważniejsze pytania odpowiadamy poniżej.
Jeżeli potrzebujesz pomocy, zapraszamy do kontaktu – adwokat Katowice – biuro@adwokatagk.pl tel. 322541818
Czym jest mikrorachunek podatkowy i do czego służy?
Jest to zwykły rachunek bankowy, ale o konkretnym przeznaczeniu. Od 1 stycznia 2020 r. każdy podatnik PIT, CIT lub VAT, będzie regulować podatki wyłącznie za pomocą takiego konta. Dotychczasowe rachunki urzędów skarbowych, przeznaczone do regulowania tych podatków, przestaną działać.
Mikrorachunek dotyczy wyłącznie podatku PIT, CIT i VAT. Wszystkie pozostałe podatki należy wpłacać na dotychczasowych zasadach. Na mikrorachunek należy wpłacać nawet te należności, które wynikają ze zobowiązań z poprzednich lat.
Mikrorachunek będzie służył tylko do wpłat podatkowych. Zwroty podatków i nadpłat podatkowych również będą funkcjonowały na dotychczasowych zasadach.
Po co wprowadza się mikrorachunki podatkowe?
Wprowadzenie mikrorachunków podatkowych ma na celu ograniczenie przypadków dokonania przelewu na niewłaściwy rachunek bankowy. Od 1 stycznia 2020 r. podatki, które występują najczęściej (PIT, CIT, VAT), będą regulowane na jeden stały i indywidualny rachunek. Nie będzie już konieczności dokonywania przelewów na kilka różnych kont. Poza tym, numer mikrorachunku zawsze pozostanie taki sam. Bez względu na zmianę adresu, siedziby firmy czy nazwiska.
Dodatkowo, mikrorachunki zdecydowanie usprawnią rozliczenia podatkowe. Dzięki nim będzie możliwe szybsze załatwienie spraw skarbowych i uzyskanie np. zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami.
Jak mogę ustalić numer swojego mikrorachunku?
Możliwości są dwie. Można skorzystać z internetowego generatora lub wybrać się do urzędu skarbowego i ustalić go osobiście. Generator mikrorachunku można znaleźć pod adresem: https://www.podatki.gov.pl/generator-mikrorachunku-podatkowego/
Numer mikrorachunku, bez względu na to, który z powyższych sposób wybierzemy, zostanie ustalony na podstawie naszego numeru PESEL lub NIP. To, który z numerów powinniśmy podać, zależy od naszego statusu jako podatnika.
Numer PESEL powinny wskazać osoby fizyczne, które:
- nie prowadzą działalności gospodarczej,
- prowadzą działalność gospodarczą, ale nie są zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT.
Numerem NIP powinny wskazać:
- podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą,
- podmioty zarejestrowane jako podatnicy podatku VAT,
- płatnicy podatków, składek na ubezpieczenie społeczne i/lub zdrowotne.
Mikrorachunek za pomocą generatora internetowego można ustalić o każdej porze dnia i nocy. Warto go w ten sposób również zweryfikować tuż przed zapłaceniem podatku, aby mieć pewność, że przekazujemy pieniądze na właściwe konto.
Zapłaciłem podatek na mikrorachunek z PESEL, chociaż powinienem posługiwać się NIPem. Co robić?
Taka sytuacja dotyczy przede wszystkim osób fizycznych, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą. Tacy podatnicy posiadają zarówno NIP, jak i PESEL. Przedsiębiorca powinien pilnować, aby dokonać przelewu na mikrorachunek z NIP. Jeśli jednak zdarzy mu się przekazać należność na mikrorachunek z PESEL, to wpłata zostanie automatycznie zaksięgowana na właściwy rachunek. NIP i PESEL są w takiej sytuacji przypisane do tego samego podatnika, więc nie ma żadnego problemu z jego identyfikacją.
Pomyliłem się i zrobiłem przelew na niewłaściwy numer mikrorachunku podatkowego. Co robić?
Jeśli podatnik sam zorientuje się, że popełnił błąd, wystarczy, że uda się do urzędu skarbowego osobiście z potwierdzeniem przelewu. Urząd skarbowy wyjaśni błędną wpłatę i odpowiednio ją przeksięguje.
Podobnie, jeśli podatnik dowie się o pomyłce później, np. gdy doręczone mu zostanie upomnienie o zaleganiu z podatkiem. W takiej sytuacji również wystarczy udać się do skarbówki i wziąć ze sobą potwierdzenie zapłaty. Urzędnicy wyjaśnią wtedy sprawę.
Stan prawny na 12.2019