Co do zasady, przedsiębiorca, w regulaminie sprzedaży, skierowanym do konsumentów lub przedsiębiorców o niektórych cechach konsumentów, może przewidzieć wydawanie teminowicyh kart podarunkowych (bonów podarunkowych, voucherów itd.). Żaden przepis prawa bowiem tego nie zabrania. Istotne jest jednak to, w jaki sposób przedsiębiorca ureguluje sytuację, w której ta karta podarunkowa nie zostanie wykorzystana w terminie. O tym będzie dzisiejszy wpis. Dla przejrzystości, w dalszej części tego wpisu będzie mowa wyłącznie o konsumentach. Niemniej, należy przez to rozumieć rownież przedsiębiorców o niektórych cechach konsumentów.
[lwptoc]
Karta podarunkowa – czym jest?
Kupienie karty podarunkowej należy traktować jak zdeponowanie przez konsumenta swoich pięniędzy u przedsiębiorcy. Celem takiego zdeponowania jest możliwość skorzystania z tej kart podarunkowej w przyszłości. A konkretnie – kupno towarów lub usług w okresie ważności tej karty podarunkowej. Jest to rodzaj bonu towarowego. Konsument powinien zostać wyraźnie, jasno i w sposób zrozumiały poinformowany przez przedsiębiorcę o tym, że karta podarunkowa ma okres ważności. Taka informacja powinna znaleźć się przede wszystkim w regulaminie sprzedażu. Sugeruję, żeby zamieścić ją również na samej karcie podarunkowej.
Okres ważności karty podarunkowej a klauzula abuzywana
O tym, czym jest klauzula abuzywna, pisałam już przy okazji wpisu o zmianach regulaminów sklepów internetowych. Żeby się nie powtarzać, zapraszam do lektury tego wpisu – kliknij TUTAJ.
Zgodnie z aktualną linią orzeczniczą, klauzulą abuzywną może być zapis, że po upływie ważności karty podarunkowej, pieniądze z niej przepadają. Tj., że konsument nie będzie mógł wykorzystać pieniędzy po upływie tego terminu, a przedsiębiorca mu ich nie zwróci. Taki zapis może być uznany za sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszający interes konsumenta. A nawet pomijający interes konsumenta. Takie stanowisko przyjął m.in. Sąd Rejonowy w Słupsku w wyroku z 06.03.2020 r., sygn. akt I C 3865/19 (utrzymanym w apelacji w mocy). Można zastanawiać się czy stanowisko to nie idzie za daleko. Niemniej, na chwilę obecną jest ono takie, a nie inne.
W tym zakresie zbadać nalezy korzyści płynące z umowy dla obu jej stron – przedsiębiorcy i konsumenta. Przedsiębiorca otrzymuje zapłatę od konsumenta jeszcze przed wydaniem towaru lub przed wykonaniem usługi. Ma więc pewność, że pieniądze te zostaną u niego wydane w okresie ważności karty podarunkowej albo, że przepadną na jego rzecz, po upływie tego okresu. Konsument z kolei ma możliwość żądania wydania towaru lub wykonania usługi przed upływem ważnośći karty podarunkowej. Przyznać należy, że nie jest to duża korzyść w porównaniu z kupnem towaru lub usługi za gotówkę lub przelew. Zwłaszcza biorąc pod uwagę ograniczenie czasowe. Tym samym, konsument wydaje pieniądze na zakup karty podarunkowej, ale, ze względu na upływ okresu ważności, nie otrzymuje towaru, ani nie jest na jego rzecz wykonana usługa. Korzyści stron nie są więc równe.
Skutkiem uznania takiego zapisu za klauzulę abuzywną, byłoby to, że zapis ten nie będzie obowiązywał konsumenta. Czyli, tak jakby go w ogóle w regulaminie nie było.
Karta podarunkowa – co po upływie okresu jej ważności?
Stan prawny: 09.2022 r.
Podstawa prawna: Kodeks cywilny, ustawa z 19.08.2011 r. o usługach płatniczych,