Zmiany w prawie konsumenckim dla przedsiębiorców
Od 01 stycznia 2021 roku weszły w życie istotne zmiany w prawie konsumenckim. Dzięki nim część przedsiębiorców jest od tego czasu traktowana jako konsumenci. Przedsiębiorcy ci zyskali więc cały szereg przywilejów i ochronę konsumencką. Pierwotnie zmiany te miały wejść w życie już 01 czerwca 2020 roku, jednak z uwagi na pandemię koronawirusa, to wejście w życie zostało przesunięte w czasie. Zmiany ta wiązały się bowiem dla przedsiębiorców posługujących się regulaminami sprzedaży czy też wzorcami umów z koniecznością modyfikacji tych dokumentów. Którzy konkretnie przedsiębiorcy i w jakich sytuacjach mogą być traktowani jak przedsiębiorcy? Zapraszam do lektury dzisiejszego wpisu Przedsiębiorca a konsument.
[lwptoc]
Którzy przedsiębiorcy mogą skorzystać z uprawnień konsumenckich?
Oczywiście, jak się można domyśleć, nie wszyscy przedsiębiorcy mogą od 01 stycznia 2021 roku korzystać z uprawnień przeznaczonych dla konsumentów. Jakie więc warunki przedsiębiorca musi w tym celu spełnić?
Po pierwsze, przedsiębiorca taki musi prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEiDG. Aktualnie jest ich prawie 2 miliony. Z uprawnień tych nie skorzystają zatem podmioty podlegające wpisowi do KRS, w tym przede wszystkim spółki.
Po drugie, zawierana umowa musi wiązać się z prowadzoną przez takiego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą. Jest jednak jedno ale. Umowa to nie może mieć dla niego charakteru zawodowego. Co z kolei oznacza “charakter zawodowy”? Pojęcie to jest niedookreślone i w praktyce z pewnością będzie pojawiać się wiele sporów interpretacyjnych na tle poszczególnych przypadków. Ustawodawca wskazuje co prawda, że charakter zawodowy wynika przede wszystkich z przedmiotu działalności ujawnionego w CEiDG (kody pkd). Jest to jednak niewystarczające. Tytułem przykładu wskazać można, że np. dla prawnika zakup fotela biurowego czy też szafy na akta nie będzie miał charakteru zawodowego. Innymi słowy, nie będzie dotyczył bezpośrednio branży prawniczej.
Jakie uprawnienia zyskają przedsiębiorcy od 01 stycznia 2021 roku?
Ww. przedsiębiorcy jako konsumenci:
- zostali objęci ochroną związaną z zakazem stosowania klauzul niedozwolonych (abuzywnych),
- będą mogli korzystać z prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa w terminie 14 dni od dnia jej zawarcia,
- będą mogli korzystać z ułatwień w rękojmi za wady towarów (np. wydłużony zostanie termin na złożenie reklamacji).
Z jakich uprawnień konsumenckich nie będą mogli korzystać przedsiębiorcy?
Nawet jeśli przedsiębiorca będzie traktowany jako konsument, to i tak, w dalszym ciągu przedsiębiorca będzie mógł w umowie wyłączyć przepisy o rękojmi. Dodatkowo, przedsiębiorcy jako konsumenci nie będą mogli skorzystać z pomocy świadczonej przez powiatowych rzeczników konsumentów.
Jaka jest przyczyna tych zmian w prawie konsumenckim?
Skoro dany przedsiębiorca nie zajmuje się zawodowo danymi towarami, to znaczy, że może się nie znać. W konsekwencji, nie powinien być w tym zakresie taktowany jako profesjonalista.
Co ze starymi umowami?
Nowelizacja znajduje zastosowanie tylko dla umów zawieranych od 01 stycznia 2021 roku. Do umów zawartych przed tą datą stosuje się więc przepisy dotychczasowe.
Podstaw prawna: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych z 31 lipca 2019 roku (Dz. U. z 2019 r., poz. 1495)
Stan prawny: 01.2021 r.
Jeżeli potrzebujesz indywidualnej porady prawnej, zapraszam do kontaktu – adwokat Katowice – e-mail: biuro@adwokatagk.pl, tel.: 32 254 18 18.
Zapraszam również do zapoznania się z pozostałymi wpisami o tematyce cywilnej – klikając TUTAJ.