Nowe Prawo Komunikacji Elektronicznej
Nowe Prawo Komunikacji Elektronicznej wejdzie w życie od 10.11.2024r. Chociaż na obowiązywanie niektórych jej przepisów będziemy musieli jeszcze poczekać, to jednak już dzisiaj warto przybliżyć nowe regulacje, które z pewnością stanowią wyzwanie dla przedsiębiorców. Lepsza ochrona konsumentów i sprawniejsze funkcjonowanie rynku telekomunikacyjnego– co kryje się pod tymi hasłami? W treści niniejszego artykułu postaramy się przybliżyć Państwu niektóre z regulacji tej ustawy.
Advanced Mobile Location (AML)
Pełną funkcjonalność AML zaplanowano na 2027 r. Chociaż system ten nie jest bezpośrednio ukierunkowany na działalność przedsiębiorców, to jednak warto w tym miejscu warto przytoczyć co zakłada. Usługa ta umożliwia precyzyjne lokalizowanie osób dzwoniących na numery alarmowe. Ponadto, dzięki licznym zabezpieczeniom, zapewnia pełną ochronę danych osobowych, przy jednoczesny uskutecznieniu systemów alarmowych. Automatyczne przesyłanie dokładnej lokalizacji dzwoniącego z pewnością przyśpieszy akcję ratunkową i wpłynie na poziom jej efektywności.
Jednolite ładowarki do urządzeń
Od 28.12.2024r. większość produkowanych urządzeń elektronicznych, jak telefony, tablety czy aparaty fotograficzne będzie musiała posiadać gniazdo do ładowania typu C. W 2026 r. obowiązek ten obejmie również producentów laptopów. Ponadto informacje na opakowaniach będą musiały określać, czy do urządzenia dołączona jest ładowarka. Rozwiązania te mają przyczynić się do niwelowania problemu elektrośmieci.
Nowe Prawo Komunikacji Elektronicznej a jasność umów
Zgodnie z nowymi przepisami operator będzie zobowiązany przedstawić wszystkie warunki umowy użytkownikowi przed jej podpisaniem. Mają one zostać wyrażone możliwie jak najmniej zawiłym językiem. Abonentowi zagwarantowano również możliwość łatwiejszej analizy ofert. Wprowadzone w tym celu będzie niezależne narzędzie, służące porównywaniu warunków umów. Obowiązkiem dostawcy będzie także zawarcie w treści umowy jej zwięzłego podsumowania. Przejrzyste mają stać się również zasady naliczania dodatkowych opłat przez operatorów. Jasne zasady w zawieraniu umów mają na celu uniemożliwienie nadużyć na rynku telekomunikacyjnym. Przedsiębiorca będzie ponadto zobowiązany do zwrotu środków z usług pre-paid w przypadku, gdy ważność konta użytkownika wygaśnie.
Opóźnienie abonenta w płatnościach
W przypadku, gdy abonent opóźnia się z zapłatą za umowę, przedsiębiorca będzie musiał zawiadomić go o zamiarze ograniczenia świadczenia usługi. Jednocześnie powinien wyznaczyć użytkownikowi 7- dniowy termin. W trakcie jego trwania abonent będzie mógł bez konsekwencji uregulować płatność. Po upływie tego terminu zaistnieje możliwość ograniczenia świadczenia usług.
Dopiero po 7 dniach od nałożenia takiego ograniczenia albo wystąpienia sytuacji gdy jego nałożenie nie było możliwe (ze względów technicznych lub ekonomicznych) przedsiębiorca powinien zawiadomić użytkownika o planowanym zawieszeniu świadczenia usług. Dostawca może zdecydować o tym kroku w sytuacji, gdy abonent w ciągu 3 dni od otrzymania wspomnianej informacji nie ureguluje płatności.
Jeżeli klient będzie uporczywie opóźniał się z zapłatą za usługę, jej dostawca powiadomi go o zamiarze zawieszenia takiego świadczenia. W przypadku, gdy abonent nie zapłaci należności w terminie 14 dni od otrzymania takiej informacji to przedsiębiorca może zawiesić świadczenie.
Powyższe ograniczenia nie mogą dotyczyć jednak dokonywania połączeń na numery alarmowe.
Zmiana dostawcy Internetu
Nowa ustawa stawia sobie za cel ciągłość usług. Jej innowacyjny polega na tym, że obejmuje swoim zakresem, oprócz możliwości przeniesienia usług komunikacji głosowej, taką opcję również w przypadku usługi dostępu do Internetu.
Zgodnie z art. 318 ust. 1 ustawy Prawo Komunikacji Elektronicznej w przypadku zmiany dostawcy abonent ma prawo do zachowania ciągłości świadczenia. Wyjątek stanowią sytuacje, gdy nie jest to możliwe ze względów technicznych. Regulacja zakłada konieczność współpracy w tym zakresie między dotychczasowym i nowym dostawcą.
Co istotne, nie można obciążyć użytkownika opłatami za dokonanie takiej zmiany.
Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa
Nowe regulacje prawne ograniczają możliwość zawierania umów, dotyczących usług komunikacji elektronicznej, poza lokalem przedsiębiorstwa. Takie umowy, podpisywane podczas niezamawianych wizyt składanych przez przedsiębiorcę lub jego przedstawicieli w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta, będą nieważne. W przypadku uporczywego naruszania powyższej zasady przez dostawcę usług komunikacji elektronicznej lub podmiot działający w jego imieniu i na jego rzecz, Prezes UKE będzie uprawniony do:
- wydania publicznego ostrzeżenia, wskazującego osobę odpowiedzialną za naruszenie prawa oraz charakter tego naruszenia;
- zakazania takiemu dostawcy prowadzenia usług wykonywania działalności telekomunikacyjnej na okres do 5 lat.
Rezerwacja częstotliwości a nowe Prawo Komunikacji Elektronicznej
Przedsiębiorcy telekomunikacyjni będą mogli rezerwować częstotliwości na czas określony, nie dłuższy niż 15 lat. W przypadku rezerwacji częstotliwości zharmonizowanych na potrzeby systemów szerokopasmowych, rezerwacji częstotliwości będzie można dokonać na czas nie krótszy niż 15 lat i nie dłuższy niż 20 lat. Podkreśla się wpływ powyższych postanowień na stabilność dla posiadaczy takich uprawnień.
Jeżeli mają Państwo wątpliwości dotyczące zmian w Prawie Komunikacji Elektronicznej lub z innych dziedzin prawa, to zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą dla osób prywatnych i dla przedsiębiorców.
Stan prawny: 10.2024 r.
Podstawa prawna: