Test na covid-19 a prawo pracy

Ogromny wzrost zakażeń wirusem SARS-CoV-2 powoduje, że coraz więcej pracodawców zaczęło zastanawiać się czy nie wprowadzić dla swoich pracowników obowiązkowych testów na covid-19. Pozwoliłoby to pracodawcom na szybkie wykrycie ognisk chorobowych oraz docelowo odizolowanie chorych pracowników od zdrowych. Tym samym, dałoby to szansę pracodawcom na uniknięcie konieczności zamknięcia zakładu pracy z powodu braku pracowników. Pracownicy  mogliby z kolei czuć się bezpieczniej w pracy. Czy jednak pracodawcy mogą wprowadzić obowiązkowy test na covid-19?  Co na to prawo pracy? W dzisiejszym artykule postaram się odpowiedzieć na to pytanie. Zapraszam do lektury.

Jeśli interesują Cię inne artykuły związane z koronawirusem i tarczą antykryzysową zachęcam do czytania – KLIKNIJ TUTAJ.

Prawo pracy dla pracownika – KLIKNIJ TUTAJ.

Prawo pracy dla przedsiębiorcy – KLIKNIJ TUTAJ.

Obowiązki pracodawcy w zakresie bhp

Jak wiadomo, pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. Ma on obowiązek chronienia życia i zdrowia pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych  warunków pracy. Ustawodawca wskazał, że realizacja tego obowiązku polega m.in. na reagowaniu na potrzeby w zakresie zapewnienie bhp i dostosowania środków podejmowanych w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy.

Czy pracodawca może zmusić pracownika do poddania się testowi na covid-19?

W aktualnym stanie prawnym pracodawca nie ma możliwości zmuszenia pracownika do poddania się testowi na covid-19. Na przeszkodzie stoją tu bowiem przede wszystkim przepisy o ochronie danych osobowych. Wyniki testu na covid-19 to przecież nic innego jak informacja o stanie zdrowia pracownika. Czyli innymi słowy, dana wrażliwa podlegająca zwiększonej ochronie prawnej. Przeważająca część doktryny stoi obecnie na stanowisku, że obowiązki pracodawcy z zakresu bhp nie są wystarczającą podstawą do przetwarzania przez pracodawcę danych o zdrowiu pracowników.

Czy pracodawca może skierować pracownika na test na covid-19?

Oczywiście pracodawca może zapewnić pracownikowi poddanie się testowi na covid-19 na swój koszt. Niemniej, w tej sytuacji tylko od pracownika zależeć będzie czy temu testowi się podda czy nie. Co jednak istotne, jeśli pracownik odmówi, to pracodawca nie może wyciągnąć przeciwko niemu z tego tytułu jakichkolwiek negatywnych konsekwencji pracowniczych.

Czy pracodawca może żądać wglądu w wynik testu na covid-19?

Nawet jeżeli pracodawca zapłacił za test na covid-19 swojego pracownika, to i tak nie daje mu to prawa do wglądu w jego wynik. Ponownie przypomnieć bowiem należy, że wynik ten jest daną wrażliwą.

Co zrobić jeśli pracownik nie chce poddać się testowi na covid-19?

Postuluje się, żeby kwestia przymusowych testów pracowników na covid-19 oraz udostępniania ich wyników pracodawcy została jak najszybciej uregulowana prawnie. Obecnie jednak, w przypadku podejrzenia zakażenia wirusem SARS-CoV-2 u pracownika, pracodawca powinien zlecić pracownikowi udanie się do lekarza medycyny pracy, który zweryfikuje czy test na covid-19 jest potrzebny czy nie. Dodatkowo, można również polecić pracownikowi pracę zdalną (o ile praca jest tego rodzaju, że może być wykonywana z domu).

Podstawa prawna: Kodeks Pracy

Stan prawny: 11.2020 r.

Jeżeli potrzebujesz pomocy, zapraszamy do kontaktu – adwokat Katowice – biuro@adwokatagk.pl tel. 322541818

Publikowane na blogu treści nie stanowią porady prawnej i kancelaria nie ponosi odpowiedzialności za ich wykorzystanie lub podejmowanie na ich podstawie czynności w indywidualnych sprawach, ponieważ stan faktyczny sprawy czytelnika może odbiegać od stanu faktycznego przypadków opisanych na blogu. Jeśli potrzebujesz indywidualnej porady, umów się na spotkanie.

Udostępnij
Projekt i wykonanie: Ad-visions.pl Created by: Ad-visions.pl