Śmierć najemcy a kontynuacja umowy najmu

Do kancelarii zgłosiła się klientka z następującym problemem: w ostatnim czasie zmarła matka klientki, na którą spisana była umowa najmu lokalu mieszkalnego. Umowa była na czas nieokreślony. Klientka mieszkała z matką i obie były w mieszkaniu zameldowane na pobyt stały. Obecnie, właściciel odmawia „spisania” umowy z córką zmarłej. Właściciel twierdzi, że musi się ona wymeldować i wtedy zawrze z nią nową umowę najmu na czas określony. Co więcej, twierdzi on, że na czas nieokreślony to umów już nie podpisuje. Klientka woli jednak mieć umowę na czas nieokreślony. Ponadto obawia się, czy właściciel faktycznie podpisze z nią umowę. I w konsekwencji czy nie skończy się to całkowitą utratą mieszkania.

Sytuacja, wbrew pozorom i obawom klientki, jest dość prosta.

Powództwo o ustalenie

Sytuację klientki reguluje wprost kodeks cywilny w art. 691. Na jego podstawie, klientka stała się najemcą w miejsce swej matki automatycznie. Zatem właściwie z umową nie musi robić nic, a już na pewno nie musi się wymeldowywać. Córka wstąpiła w prawa i obowiązki dotychczasowego najemcy (swej matki). Zatem w lokalu może mieszkać i musi ponosić tego koszty. Może także od właściciela żądać potwierdzenia istnienia umowy na piśmie (np. w formie aneksu do umowy). Nie jest to jednak potrzebne dla dalszego istnienia umowy najmu. Jeżeli jednak córka zmarłej potrzebuje potwierdzenia praw do lokalu w formie dokumentu, a właściciel pomimo wezwania nadal odmawia, koniecznym będzie skierowanie przeciw niemu powództwa o ustalenie istnienia stosunku najmu.

Komu przysługuje najem po śmierci najemcy

W umowę najmu lokalu mieszkalnego z mocy prawa wstępują nie tylko dzieci najemcy, ale również:

– małżonek niebędący współnajemcą lokalu,

– dzieci współmałżonka najemcy,

– inne osoby, o ile najemca był obowiązany do świadczeń alimentacyjnych na ich rzecz,

– osoba, która faktycznie pozostawała z najemcą we wspólnym pożyciu (przyjmuje się, że chodzi tu nie tylko o osobę pozostającą w związku konkubenckim, ale również np. o dziecko umieszczone w rodzinie zastępczej, czy rodzeństwo). Pamiętać należy, że w wypadku sprawy sądowej będziemy musieli udowodnić wspólne pożycie.

Dodatkowy warunek

Drugim, równie istotnym i niezbędnym warunkiem wstąpienia w umowę najmu w miejsce dotychczasowego najemcy jest stałe zamieszkiwanie tej osoby z najemcą lokalu, aż do chwili jego śmierci.

Podstawa prawna: art. 691 § 1 i 2 k.c., art. 189 k.p.c.